Брейн-ринг з хімії

Мета: Поглибити і узагальнити знання з хімії, через відповіді на цікаві запитання, розв’язу­вання задач, використання позапрогра­мової інформації, навчити процедурі творчої діяльності. Сприяти розвиткові вихованню в учнів свідомої дисципліни, почуття обо­в’язку і справедливості, пізнавального інтересу. Розвивати цілеспрямоване сприйняття, логічне мислення, здатність до самоаналізу, інтерес учнів до предмету, вміння застосовувати отримані знання, навички колективної роботи,

Обладнання: комп’ютер, проектор, роздатковий матеріал, листки паперу, олівці.

Правила гри.

  1. В грі беруть участь команди 8 – 10 класів, кожна з яких складається з 6 учнів.
  2. Одночасно грають дві команди.
  3. Кожен бій складається з 5 основних та 5 додаткових запитань.
  4. Ведучий зачитує питання. Після того, як прочитано весь текст запитання подається команда “Час”.
  5. Після звукового, команда може повідомити про бажання відповісти на запитання.
  6. Якщо команда натиснула на кнопку до сигналу, фіксується “фальстарт” і команда втрачає право відповідати на це запитання. У цьому випадку інша команда може відповідати в будь-який момент до закінчення часу на обдумування.
  7. За правильну відповідь команда отримує 2 бали.
  8. Якщо команди не відповіли на основне запитання то ведучий зачитує додаткове запитання, яке дозволяє дати відповідь на основне.
  9. За правильну відповідь на додаткове питання команда отримує 1 бал.
  10. Перемогу у грі одержує команда, яка виграла найбільше боїв.
  11. При однаковій кількості виграних боїв перемогу здобуває команда, яка набрала найбільше балів.
  12. При однаковій кількості балів перемогу здобуває команда, яка перемогла у двобої.

I. Бій між учнями 8 та 9 класів

1. Генрі Райдер Хаггард «Клеопатра – володарка зорі»

«… Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин… і … опустила її в рідину. Запала мовчанка, вражені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється в міцній рідині. От від неї не залишилося і сліду, і тоді Клеопатра підняла кубок, покрутила його, збовтуючи рідину, і випила все до останньої краплі.»

Яку рідину випила Клеопатра?

Додаткове запитання.

Розшифруйте ребус.

1

212. В давнину деякі народи цінили цей метал більше, ніж золото.  В стародавньому Єгипті його називали бі-ні-пет, що в буквальному перекладі означає «небесна руда». В давнину і в середні віки сім відомих тоді металів співставляли з сімома планетами, що символізували зв’язок між металами і небесними тілами і небесним походженням металів. В ІІ столітті н. е. цей метал ототожнювали з Меркурієм, але пізніше його почали співставляти з четвертою планетою від Сонця, що підкреслювало схожіть забарвлення планети з забарвленням руд цього металу. Про який метал йде мова?

Додаткове запитання.

З перших літер прізвищ відомих людей, яких бачите на фотографіях складіть назву елемента.

2

223. Вчений-енциклопедист: хімік, фізик, педагог, повітроплавець, приладобудівник… Він присвятив науці понад 50 років життя. Досліджував розчини й розробив теорію розчинів, винайшов один із видів бездимного пороху, удосконалив способи використання добрив у сільському господарстві, винайшов нові способи переробки нафти. Він виступав проти використання нафти лише як палива.

Працював і в галузі точних вимірювань. У 1893 р. він став організатором і першим директором Головної палати мір і ваг.

Тричі номінувався на Нобелівську премію, але так її і не отримав. За своє життя залишив понад 1500 праць. Однак в щоденнику свої наукові досягнення охарактеризував так: «Всього більш чотири предмети склали моє ім’я: дослідження пружності газів, розуміння розчинів як асоціації, основи хімії та …». Який четвертий предмет склав ім’я вченого? Назвіть прізвище вченого.

Додаткове запитання.

Що зображено на рукописі? Назвіть прізвище автора рукопису.

3

4. Цю речовину вперше описав алхімік XVI століття Ван-Гельмонт і дав їй назву «лісовий дух». Один із своїх експериментів він описав так: «62 фунти дубового вугілля дають 1 фунт золи, а решта 61 фунт слугують для утворення лісового духу. Цей лісовий дух, невідомий досі, неможливо зібрати в жодну посудину і неможливо зробити видимим тілом. Я називаю його новим ім’ям – газ.»

Додаткове запитання.

У відофрагменті цей газ зафарбовано фіолетовим кольором. Назвіть газ.

1405783780_932487488

235. Давним-давно в Великих горах жив дракон. Великий, страшний. Багато лиха зробив людям. Та одного разу прийшла звістка, що він помер. Все селище святкувало, але одна бабуся гірко плакала. Коли в неї спитали, чого ж вона плаче, та відповіла, що дракон помер, але кров його залишилась, і вона принесе більше горя, ніж сам живий дракон. З тих пір люди знаходили в горах червоне каміння, схоже на шматки м’яса. Назвали їх кров дракона. Широко використовували, але не знали, що це каміння було вкрай отруйне. Багато жителів села просто з’їхали з глузду…

Якщо взяти кров дракона, покласти в залізний сосуд, закрити його глиною та розвести під ним вогонь, то через деякий час на кришці з’являться краплі з блиском срібла, але рідкі, як вода

Назва елемента, який входить до складу «крові дракона» з латинської мови перекладається як «водянисте срібло». Назвіть елемент.

Додаткове запитання.

Урівняйте рівняння реакцій. Сума коефіцієнтів дорівнює порядковому номеру елемента. Назвіть елемент.

5

ІІ. Бій між учнями 9 та 10 класів

241. Англійський хімік Чарльз Хатчет в 1801 році виявив в чорному мінералі, що зберігався в Британському музеї оксид невідомого елемента. Вчений назвав його колумбітом, в честь відкритої знаменитим мандрівником країни, що стала згодом США, де і був знайдений цей камінь в 1635 році.

Однак ще через рік дослідами з тим же мінералом зайнявся швед Андерс Екеберг. Виявлений ним інший оксид ніяк не хотів розчинятися в жодній кислоті. Знаменитий співвітчизник Екеберга – хімік Єнс Якоб Берцеліус – запропонував назвати метал, який міститься в незвичайному оксиді на честь давньогрецького героя. За легендою він був покараний жорстоким чином – стоячи по горло у воді поряд з гілками, багатими фруктами, він не був у змозі ні покуштувати плодів, ні вгамувати спрагу. Вченому здалося, що метал, як і міфічний герой, теж не міг “насититися” рідиною-кислотою.

Пізніше виявилося, що колумбій – це суміш цього металу і схожого з ним елемента, який було вирішено назвати Ніобій – від імені дочки давньогрецького героя Ніоби. Як називається невідомий елемент?

Додаткове запитання.

Правила запису чисел римськими цифрами:

– якщо більша цифра стоїть перед меншою, то вони додаються,

– якщо менша цифра стоїть перед більшою, то менша віднімається від більшої

6

Розв’яжіть приклад. Число яке ви отримаєте вказує на порядковий номер елемента. Назвіть елемент.

7

2. У 1779 році шведський вчений Карл Шеєле кип’ятив оливкову олію з свинцевим глетом (оксидом свинцю) і отримав речовину, солодкувату на смак. Він назвав її солодкою олією. У 1813 році французький хімік Шеврель перевідкрив цю речовину і дав їй назву, якою ми користуємося сьогодні (по-грецьки «γλυκός» – солодкий). Назвіть речовину.

Додаткове запитання.

На рисунку зображена модель молекули невідомої речовини. Назвіть речовину.

9

 

3. Перед вами — прапор країни та однойменна їй органічна речовина. Перед нею розміщується три речовини, після — велика кількість. Назвіть цю речовину.

10

Додаткове запитання.

Розшифруйте назву речовини.

11

254. Увага, в запитанні є заміна. На початку XX століття такими практичними прасками можна було користуватись завжди і скрізь. Ні диму, ні запаху, ні кіптяви – простота конструкції, безпека і навіть витонченість. А крім того, відносна дешевизна. Витрата гептану по цінам 1905 року складала копійку з четвертиною в годину. Тим не менш, саме в Росії вони не прижились. Яка речовина замінена словом «гептан».

Додаткове запитання.

Визначте речовину Х.

12

265. В свій час цей видатний шведський хімік-інженер запатентував винахід, який став основою свого швидкого збагачення. Помилкова публікація некролога цього вченого в одній із французьких газет, де засуджувався винахід вважається тією подією, яка підштовхнула його до рішення залишити після своєї смерті якусь ціннішу спадщину. Не маючи власної сім’ї, весь свій капітал, що на той час становив 9 мільйонів доларів, заповів людству. Згідно з його волею, щорічний прибуток від спадщини має ділитися на 5 рівних частин між особами, які попереднього року найбільше прислужилися людству. Назвіть прізвище вченого.

Додаткове запитання.

Розшифруйте анаграми, в яких зашифровані прізвища відомих людей. Серед них виберіть прізвище шведського хіміка-винахідника.

13

ІІІ. Бій між унями 8 та 10 класів.

1. Олександр Євгенович Ферсман «Легенда про камінь»

«Показують мені найрізноманітніші речі: прозору кулю, що виблискує на сонці чистотою холодної джерельної води, гарний агат із барвистим малюнком, яскравої гри різнокольоровий опал, тоненьку, немов шовкову нитку з розплавленого кварцу або жаростійкий посуд з нього, добре відшліфований гірський кришталь, таємничий малюнок фантастичної яшми, грубо оброблений наконечник стріли стародавньої людини…

Це все одна й та ж сама хімічна сполука. Назвіть її.

Додаткове запитання.

З перших літер назв елементів складіть тривіальну назву речовини.

14

2. Цей елемент входить до складу дорогоцінних каменів таких як рубін та сапфір. Імператор Наполеон ІІІ на банкеті наказав подати для поважних гостей прибори з дуже дорогого сріблясто-білого металу. А всім іншим було образливо до сліз: їм прийшлось користуватись звичайним золотим та срібним посудом. Цей металічний елемент є основою дорогоцінних каменів таких як рубін та синій сапфір. Назвіть невідомий метал.

Додаткове запитання.

На рисунку зображено модель атома невідомого елемента. Назвіть елемент.

15

3. Відомо, що падіння Риму визвано багатьма соціальними, політичними і економічними причинами. Але американські вчені-токсикологи вважають, що в падінні Риму винен метал. В той час його сполуки додавали в погане вино для покращення смаку. З цього металу виготовляли кухонний посуд, водопровідні труби, монети. Назвіть метал.

Додаткове запитання.

Знайдіть молярну масу даної речовини. Її числове значення рівне порядковому номеру елемента з атомів якого складається невідомий метал.

16

4. Цей видатний фізик і хімік жив у VIII– XIX ст. Спочатку він отримав юридичну освіту, але потім зацікавився природничими науками. Його наукові праці присвячені вивченню електричних та теплових процесів, переносу рідини, але справжню славу йому принесло дослідження газів. З вченим пов’язаний день, який відмічають у Північній Америці 23 жовтня з шостої ранку до шостої вечора. Назвіть прізвище цього вченого.

Додаткове запитання.

Викресліть прізвища відомих людей, які написані праворуч та відшукайте прізвище видатного хіміка.

17

5. Ця речовина в більшості народів здавна служила символом сталості та непорушної дружби. Вона не змінюється у вогні, не псується, а навпаки, охороняє продукти харчування. Назвіть речовину.

Додаткове запитання.

Розв’яжіть кросворд.

  1. Речовини, що складаються з атомів одного хімічного елемента
  2. Маленька цифра у хімічній формулі, яка показує число атомів даного хімічного елемента
  3. Найменша частинка речовини, що зберігає її властивості
  4. Здатність атома одного хімічного елемента приєднувати певну кількість атомів іншого хімічного елемента

18

 

Додати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *